Søslag

I denne leg skal du bygge din handelsflåde op.

Indsendt af Jesper C. Nielsen

Beskrivelse

Deltagerne opdeles I 2 hold, hvert hold får en base I hver sin ende af banen. Midt på banen anbringes en handelsstation. 

Alle deltagere får et liv: en papbrik med holdets farve. Herefter skal alle deltagerne vælge deres første fartøj, valget står imellem: fly, ubåd, destroyer og handelsskib. Man kan ikke vælge amfibieminen fra start. 

Fly: Slår ubåd og handelsskib
Ubåd: Slår destroyer og handelsskib
Destroyer: Slår fly og handelsskib
Handelsskib: Kan ikke slå nogen, men kan hente handelsvarer ved handelsstationen.
Amfibieminer: Kan ikke angribe, men slår alt. Når man angriber en amfibiemine, bytter man fartøj og bliver selv en amfibiemine. Man mister ikke liv. Amfibieminen svarer til et fartøj på minimum andet udviklingstrin. 

Alle fartøjerne (med undtagelse af handelsskibet og amfibieminen) kan opgraderes i basen ved at betale 10 point, et fly bliver så til to fly og så videre. Man kan ikke besejre et fartøj, der har et højere tal end en selv. 

Kamp: 

Man kan ikke angribe uden at have et liv (en papskive i holdets farve). Så snart man har fysisk kontakt med en modspiller kæmpes der. Efter de ovenforstående regler. Hvis man taber kampen afleverer man sit liv til modstanderen og løber tilbage til sin egen base og får et nyt liv. Hvis man vinder løber man tilbage til sin egen base og afleverer det erobrede liv.

Handel:
Når handelsskibet kommer op til handelsstationen får den handelsvarer med retur. På livbrikken sætter handelsmanden sin autograf og det betyder at skibet er lastet. Nu skal handelsskibet så tilbage til basen og aflevere sin last, når det er gjort får handelskibet endnu et liv og er klar til at fortsætte.

Basen/point: 

Hvert erobret liv giver 2 point
Hver erobret last giver 5 point
Hver hjembragt last giver 10 point
I basen kan man opgradere sit fartøj ved at betale 10 point.
I basen kan man også skifte til et andet fartøj på samme niveau, som det man har. Dog ikke hvis man skifter til handelsskib, idet de ikke kan opgraderes. Amfibieminen kan man kun skifte til, hvis man har et fartøj på minimum andet udviklingstrin. 

Forberedelse

Dette skal i bygge inden start: Skibe, fly, ubåde, amfibieminer, handelsskibe og papbrikker i rigelige mængder i 2 forskellige farver.

Bemærkning

Første gang I leger legen, kan det være en fordel at undlade amfibieminerne for overskuelighedens skyld.

Tip: Det kan være en god ide at udnævne en general på hvert hold til at holde styr på den strategiske investering af point.

Deltagere

20 - 100 personer

Alder

12 - 18 år

Varighed

60 - 120 min.

Inde/ude

Udendørs

Materialer

200 styk røde kartoner
200 styk blå kartoner