Skrækløb

Tag med på et frygtindgydende løb med Doktor Frankenstein, hvor I skal på besøg hos alle hans frygtelige venner i Transylvanien.

Indsendt af

Beskrivelse

  • Figurerne er lavet lidt sjove, så de små ikke får mareridt og bliver alt for bange.

Der er følgende monstre/uhyrer, som de møder undervejs: - Doktor Frankenstein, som skal have lavet et monster (Boris). Boris piller altid ved bolten, som holder hans hoved fast, med det resultat, at han sommetider mister hovedet (Børnene skal lave et monster ved hjælp fa: 1 sæk, 1 rafte og deres roelygte). - Grev Dracula som får mavesår af at drikke blod og må holde sig til rød sodavand (Kims leg, hvor børnene skal smage på forskellige ting og så gætte det). - Den Grå Dame (spøgelset) er en nonne, som er blevet muret inde i muren, fordi hun har syndet. Hun fik en madpose med for ikke at dø alt for hurtigt. Men hun spiste maden alt for hutigt, og nu spøger hun for at få folk til at fortælle om, hvad man kan køb i et bageri. - Varulven Eddie som altid går klædt i jakkesæt og som regel altid kommer galt af sted. Han elsker at tegne, men han kan ikke får tegningerne til at passe sammen. - Mumien Kheop er oprindeligt en gammel farao fra Egypten og får sig altid viklet ind i sine bandager. - Den usynlige mand kan man ikke se, men han er meget nysgerrig efter at få en masse at vide. Derfor har han 20 spørgsmål til professoren. - Heksen Gruella som har lavet en hekesebryg af ormespyt og krokodilletårer og en kage af dragekløer.

Forberedelse

Materialer:

Sorte sække (1-2 per hold) Snor (høstbindergarn/reb) 1 lille rafte per hold Kittel En sort kappe (helst m/ høj krave) 10 kopper mærket 1-10 4-5 skeer Staniol/anden dække Ketchup Smør/margarine Remoulade Citronsaft Sukkervand Mælk Kaffe Ost (gerne smøreost) Rød sodavand Kakaomælk Munkekutte Spøgelseskåbe 2-3 ruller minestrimmel Kæde Nøglebundt: Kun 1 nøgle passer (helst også en ekstra nøgle til posten) 5-7 kopier af post 4 5-7 kopier af post 5 5-7 kopier af post 9 Munkekutte Spøgelseskåbe Papir Blyanter Eventuelt reklamer fra blade (til hjælp) Reb (til knob)

Fra Postdatabasen

Grev Dracula

Historie

Børnene møder Grev Dacula i ført en sort kappe. Grev Dracula er nu blevet så gammel, at han får mavesår af at drikke blod, så nu må han holde sig til rød sodavand.

Han har lige fået sig en ordentlig sending rød sodavand, men en eller anden har også sendt nogle andre ting med for at drille Grev Dracula. Men på grund af sit mavesår tør han ikke selv smage på det han har fået sæt nu der var blod eller hvidløg imellem.

Opgave

I (børnene) får bind for øjnene og skal nu på skift smage på de forskellige ting han har fået og bagefter identificere dem:
(De behøves ikke spise det, men må gerne spytte det ud)

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

15 - 30 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 styk sort kappe
10 styk kopper
5 styk skeer
1 styk stanniol
1 styk ketchup
1 pakke smør
1 styk remoulade
1 styk citronsaft
1 styk sukkervand
1 liter mælk
1 styk kaffe
1 styk ost
1 flere rød sodavand
1 styk kakaomælk

Fra Postdatabasen

Varulven Eddie

Historie

Varulven Eddie hører til de smarteste af alle varulve. I hvert fald hvad påklædningen angår, for han går altid klædt i et hvidt jakkesæt med skjorte og slips. Han er faktisk noget af en charmetrold, men han er bare så frygtelig klodset, at han altid kommer ind i problemer, og så er det at alle andre monstre enten bliver irriteret på ham og skælder ham ud, og så ender alting bare galt.

Nu har han prøvet at tegne en tegneserie, men ikke engang det kan han finde ud af, for han er kommet til at bytte om på tegningerne, så de ligger helt i uorden.

Opgave

Nu skal I hjælpe ham med at få lagt tegningerne i orden igen, så han ikke får ballade af de andre monstre.

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

15 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

Fra Postdatabasen

Munken Manfred

Børnene møder spøgelset Selma, som er klædt i en munkekutte og spøgelseskåbe.

Historie

Selma var engang munk i et kloster, men han kom desværre til at låse sig ind i klosterets fængsel ved en fejltagelse og der var aldrig nogen som fandt ham. Men den tid han sad der, kom han til at kede sige noget så gevaldigt, for der var jo kun ham selv at snakke med.
Nu går han og spøger for at finde nogle som vil holde ham med selskab. I kan roligt hjælpe ham, for han kan nogle sjove vitser.

Opgave

2 af børnene bliver lænket sammen ved hjælp af en kæde og en lås. Nu gælder det for resten af holdet om at samarbejde for at få fundet den rigtige nøgle og få befriet deres holdkammerater.

To stykker minestrimmel bliver placeret med en afstand på ca. 10 meters og en på yderlinien midt mellem de to linier. (Ved sidstnævnte bliver nøglerne placeret)
De 2 fanger bliver placeret bag den ene linie og resten af holdet bag den anden.
Nu gælder det for en fra holdet at løbe hen og hente en nøgle, og så tilbage med den igen for at aflevere den til den næste på holdet, som så skal hen og prøve nøglen på fangerne.

Hvis nøglen ikke virker, fortsætter man indtil den rigtige er fundet.

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

15 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 styk munkekutte
1 styk spøgelseskåbe
3 ruller minestrimmel
1 styk kæde
1 styk nøglebundt

Fra Postdatabasen

Den Usynlige Mand

Historie

Her ser i den usynlige mand. Det vil sige, at det gør i jo ikke, for han er jo usynlig. Han er meget nysgerrig om forskellige ting.

Opgave

Han har nogle spørgsmål til jer som I skal besvare. Hvad hedder den dovne, fede, lasagne-elskende hankat, som bor sammen med Harald og Futte? Hvad skal man ringe hvis der sker en ulykke? Hvor lang tid tager det jorden at nå én gang rundt om solen? Hvordan skriver man PILT med morsealfabetet? Hvor finder man klipper/bjerge som det eneste sted i Danmark? Hvad hedder cowboyen, som skyder hurtigere end sin egen skygge? Hvem opdagede Amerika? Hvilket land kommer popgruppen Creamy fra? Hvad hedder Fedtmule på amerikansk? Hvorfor fejrer man PÅSKE? Hvad hedder Anders And på Amerikansk? Hvad er Kaj og Andrea for nogle dyr? Hvilket land kommer Karnevallet fra? Hvad hedder det hoppende dyr, som bor i Australien? Hvad hedder sangerne som vandt dansk Melodi Grand Prix 2000? Hvad hedder klasserne i FDF? Hvem er verdens rigeste and? Sig navnet på et dyr med horn og fire maver? I hvilket eventyr møder soldaten en hund med øjne så store som møllehjul? Fortsæt: Fadervor, du som er i himlene, helliget blive dit navn, ske din vilje i himlen, således også på jorden ....

Deltagere

4 - 20 personer

Alder

11 - 18 år

Varighed

10 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

Fra Postdatabasen

Spøgelset Selma

Børnene møder spøgelset Selma, som er klædt i en munkekutte og spøgelseskåbe

Historie

Selma var engang nonne i et kloster, men hun forelskede sig en munk, som også boede på klosteret. Som straf for hendes ugerning, blev hun muret inde i væggen i klosterets kælder. De gav hende en madpose med for at hun ikke skulle dø alt for hurtigt. Problemet var bare at hun var alt for madglad, så hun spiste det hele med det samme. Nu går hun og spøger for at få noget mad.

Hun elsker al slags mad, men mest brød og kager og flødeskumschokolade. Men der er 1 ting som hun elsker endnu mere, og det er når der er nogen som vil snakke om kager og brød med hende.

Opgave

Hvis I ikke vil have at hun skal blive alt for uhyggelig, skal I nævne så mange ting som muligt, som man kan købe hos en bager.

Deltagere

4 - 100 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

5 - 10 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 styk munkekutte
1 styk spøgelseskåbe
1 styk papir
1 styk blyant

Fra Postdatabasen

Dr. Frankensteins Monster

Beskrivelse

Børnene møder Dr. Frankenstein, som er iført en kittel. Han må ikke virke skræmmende på børnene gerne skør/sindssyg, men ikke skræmmende

Dr. Frankenstein er ved at lave et monster af dele fra døde mennesker, som han har gravet op på kirkegården. Men han har et problem. Han ved endnu ikke hvordan det skal se ud. Det er her I kommer ham til hjælp.

Opgave

Jeres (Piltenes) opgave er nu at lave et monster ved hjælp af:

1-2 sort sæk Snor
En lille rafte
Ting, som I kan finde på vejen tilbage til Hytten (Grene, kviste, blade, sten, osv.)
Hovedet SKAL være en af jeres roe-/græskarlygter
Og jeres fantasi

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

10 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

2 styk sorte sække pr. hold
1 rulle snor pr. hold
1 styk rafte pr. hold
1 styk kittel

Fra Postdatabasen

Klokkeren fra Notre Dame

Historie

Klokkeren fra Notre Dame (Quassimodo) er noget væmmelig at se på, fordi han har en pukkel på ryggen og hans ansigt er sunket sammen i den ene side. Derfor er han blevet låst inde i klokketårnet af den onde præst. Hans eneste venner er de tre stenfigurer og fuglene.

Han kommer tit til at kede sig, mens han sidder deroppe helt alene.

Opgave

Det er nu I må hjælpe stakkels Quassimodo, så han ikke kommer til at kede sig. Derfor skal I nu lave en reklame, som han kan sidde og glæde sig over, sammen med sine venner.

Reklamen skal mindst vare 40 sekunder.

Reklamen skal være et af de emner der er valgt ud og så må den godt være sjov, men ikke pjattet.

Stimorol Tyggegummi som smager godt og giver frisk ånde
En sandkage med chokolade og flødeskum og drys på
Loreal Hårshampoo som gør dit hår smukkere
DSB Nogle toge som kører gennem Danmark
Colgate Tandpasta (også tandbørster) som giver hvide tænder
Colorline færger med måger
Flødeskum på dåse Den uden smag
Julekalender Skal ses på fjernsyn

Reklamen skal vises efter morgenmaden

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

20 - 30 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 styk papir pr. deltager
1 styk blyant pr. deltager

Fra Postdatabasen

Mumien Kheop

Mumien Kheop er oprindeligt konge af Egypten en såkaldt Farao. Han er mindst 5000 år gammel og nu er han ved at falde sammen, men heldigvis har han alle bandagerne til at holde sammen på sig selv. Desværre kommer han tit til at binde de forkerte bandager sammen, så han ikke kan røre sig.

I skal nu hjælpe med at lære ham alle de knob, som I kender, så han ikke kommer til at filtre sig sammen.

I skal tage 1 reb pr. person og binde så mange knob som I kan inden I kommer til næste post, hvor I afleverer rebene igen.

I får 10 point for hvert rigtigt knob i laver.

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

0 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 styk reb pr. person

Fra Postdatabasen

Heksen Gruella

Heksen Gruella bor i et lille hus langt, langt ude i skoven. Helt derinde, hvor træerne står så tæt, at der ikke kan komme noget lys igennem. Det er næsten som om det er nat, selv ved højlys dag. Hun bor i et hus som er vind og skæv. Der er små huller i vinduet man kan kigge igennem, for man kan ikke se gennem ruderne, så beskidte er de. Døren knirker når man åbner den.

Når man står ved huset og lytter, kan man høre heksen Gruella gå og snakke med sig selv. Det er hun nødt til, for hvem gider snakke med en heks. Lige nu går hun og laver en heksebryg af ormespyt og en MEGET giftig kage.

Hvis I tør, kan I gå ind og spørge om I må smage. Det kan være at hun er i godt humør, ellers må I leve resten af livet som skrubtudser.

Deltagere

4 - 10 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

10 - 20 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Materialer

1 liter saftevand
2 styk kage

Deltagere

4 - 50 personer

Alder

9 - 18 år

Varighed

60 - 120 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs

Andre løb