Mesterskab i gemme- og snigelege

Find klassens eller kredsens bedste til at gemme og snige sig frem.

Indsendt af Jens Imer

Mødeaktivitet

Mesterskab i gemme- og snigelege

På dette møde skal klassens eller kredsens mestergemmer findes. I leger derfor så mange af disse gemme- og snigelege, som I kan nå. Efter hver leg udpeger I de tre bedste, der får henholdsvis 3, 2 og 1 point. Den med flest point til sidst vinder mesterskabet, og får naturligvis et fint diplom.

Gemmelege:

Almindelig gemme. Hvem bliver fundet først?

Dåsegemme. Her skal man også findes, men man kan løbe hen og sparke til dåsen, så er man fri. Den sidste kan løbe hen og sparke til dåsen, mens han/hun siger – 1, 2, 3 dåse for alle. Så er alle fri – og det er den samme, der er igen

Omvendt gemme. En gemmer sig – og resten skal finde vedkommend,e og gemme sig samme sted.

Tampen brænder. En går udenfor mens de andre gemmer en lille ting i lokalet. Når personen kommer, skal vedkommende finde tingen. Man kan hjælpe med at sige ”tampen brænder”, når man er tæt på, og give hintene ”fugl” og ”fisk”, hvis det er for svært til at starte med.

Tæt på. Lederen løber gennem skoven med børnene i flok efter sig. Når lederen stopper, og begynder at tælle højt, skal alle gemme sig. Helst tæt på lederen. Når der er talt til for eksempe 20, drejer lederen sig om, og siger navnene på dem, han kan få øje på. På et signal kommer alle frem. Den der havde gemt sig nærmest lederen uden at blive opdaget, har vundet og leder legen næste gang der stoppes.

Skovens vogter. En vælges til at være skovens vogter. Han/hun får bind for øjnene, og sætter sig midt i sin skov.
Resten fordeler sig i cirkel rundt om Skovens Vogter, de er snigere. De skal nu snige sig ind på ham/hende uden at blive hørt, for til sidst at kunne prikke Skovens Vogter på skulderen. Den første der når det er vinder. Motivationen til at snige sig ligger i, at Skovens Vogter kan skyde de snigere, som han/hun hører. Det sker ved, at Skovens Vogter råber stop. Så fryser alle snigere, og Skovens Vogter må nu pege ud, hvor han/hun har hørt en sniger. Den/de snigere der bliver peget ud, skal nu gå tilbage dertil, hvor de begyndte.

Seddel i spand (fungerer bedst i mørke). Et stykke inde i et afgrænset område, for eksempel en lille skov, placerer I en spand med en tændt lygte i.
I skoven patruljerer en leder med en kraftig lommelygte (i god afstand fra spanden).
Deltagerne får ved indgangen til området, en lille seddel med deres eget navn på, og skal nu snige sig forbi lederen hen til spanden, og putte sedlen deri.
Bliver man fanget af lederens lys, skal man aflevere sin seddel og har dermed spildt sin tur.
Ved starten kan man få udleveret en ny sedde,l uanset om man har fået sin i spanden eller afleveret den til lederen.
Det gælder naturligvis om at få flest sedler i spanden.

Deltagere

- personer

Alder

5 - 8 år

Varighed

5 - 50 min.

Materialer

Deltagere

5 - 50 personer

Alder

5 - 8 år

Varighed

30 - 90 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs