FDF indgår samarbejde med Lær for Livet

FDF indgår samarbejde med organisation, der arbejder for at give anbragte børn et ståsted at møde verden fra.

26. Oct 2015
Christina Gro Hansen

Siden FDFs begyndelse har det været centralt at skabe et fællesskab med plads til alle børn og unge. Samarbejdet med Lær for Livet giver FDF mulighed for at udvikle det område. 

Foto: Christian Nesgaard

FDF indgår samarbejdsaftale med Lær for Livet, der er et læringsprogram støttet af Egmont Fonden. Hermed udvider FDF sit samfundsengagement i forhold til at give børn og unge et ståsted. 

Lær for Livet samarbejder med 30 kommuner om at sikre omsorgsfuld læring til mere end 1000 anbragte børn i løbet af de næste 10 år. Forskning viser nemlig, at anbragte børn klarer sig langt dårligere i uddannelsessystemet end ikke-anbragte børn. Lær for Livet støtter anbragte børn ved at tilbyde faglige camps og løbende faglig støtte i kraft af en mentorordning. 

Selvom de to organisationer har forskellige profiler, arbejder de mod et fælles mål om, at anbragte børn får øget selvværd, oplever faglig succes og opnår bedre trivsel. 

I FDF findes voksne, der står klar til at møde børn og unge med noget på hjerte. Det er stærke rollemodeller, der er klar til at give noget af sig selv og understøtte at givende fællesskaber kan vokse sig stærke.

Mange muligheder

Hvad aftalen skal føre til, er endnu ikke defineret, i første omgang handler det om, at man vil hinanden og taler sammen. 

– Det er relevant for FDF at indgået i et samarbejde, fordi vi deler samme syn på, at alle børn har styrker og er gode til noget. Hertil kommer, at netop dét at hjælpe de børn som har det svært, hvor de gennem mødet med engagerede voksne, finder tillid, styrke og tro på at alt kan lave sig gøre, også er stærke fællesnævnere, siger Lars Pedersen, medlem af hovedbestyrelsen og initiativtager til samarbejdet. 

– I Lær for Livet og FDF er vi enige om, at stærke relationer mellem børn og voksne har afgørende værdi for børnenes udvikling og mulighed for at styrke de faglige kompetencer. Jeg er sikker på, at det vil være en stor gevinst for børnene i programmet, at vi bygger bro til en organisation, som har mange års erfaring i at skabe gode voksen-barn relationer, og hvor leg og læring går hånd i hånd, udtaler Lær for Livets direktør, Illa Westrup Stephensen.

– FDF og Lær for livet kan opnå et rigtig stærkt samarbejde på mange områder, hvor jeg håber på det for FDF betyder, at vi i de lokale kredse får muligheden for at møde endnu flere børn og unge, der har brug for et ståsted i livet, siger Lars Pedersen. 

Bliv mentor

Mentorerne i projektet er meget forskellige. Det er både unge studerende, folk midt i livet og efterlønnere, der nu har fået bedre tid. En af dem er Linda Eriksen, der er FDFer og tumlingeleder i FDF Thisted 1. Hun er mentor for en pige gennem Lær for livet. 

– Det giver udfordringer både fagligt og socialt på en dejlig overskuelig måde. Mentorrollen er det helt rigtige, hvis man har lidt ekstra overskud. Man oplever at gøre en positiv forskel for et anbragt barn. Jeg fornemmer, at det har betydning for hende, at jeg sætter hende i fokus og er ærlig i min relation til hende, siger Linda. 

Linda Eriksen har været sygeplejerske, og klinisk underviser for sygeplejestuderende, men er i dag efterlønner. Hun understreger, at man som udgangspunkt kun binder sig for en time om ugen, hvor der er fokus på det faglige. Men det kan udvikle sig til mere.

– FDFere er ressourcestærke folk, dybt engageret i deres lokal samfund. Det er er en mulighed for at gøre en forskel for et ungt menneske, hvis man har lyst og overskud til det, måske fordi man er stoppet på arbejdsmarkedet, men altså ikke noget, vi forventer alle ledere nu kaster sig over, siger FDFs generalsekretær Morten Skrubbeltrang.   

Herunder kan du se, hvor Lær for Livet lige nu mangler mentorer. Man kan læse mere og melde sig på laerforlivet.dk

  

Her mangler Lær for Livet  lige nu mentorer

Videbæk

Hadsten

Hjerm

Gandrup

Hundested

Fjenneslev

Asnæs

St. Heddinge

Lundby